De kracht van verkopen via Instagram
Stel je voor: je bouwt niet alleen een band op met je klanten, maar verkoopt ook nog eens producten. Door jouw producten óók toe te voegen aan Instagram, kun je jouw omzet verhogen. In de Verenigde Staten koopt al meer dan 50% van de gebruikers kleding door de content in hun gepersonaliseerde feed.
In Nederland is social shopping ook opkomend. Uit het Trendrapport 2023 van Ruigrok blijkt dat voornamelijk de jongere generaties nieuwe merken leren kennen op sociale media en zich laten inspireren bij aankopen. Valt generatie Z (geboren tussen 1996 en 2009) binnen jouw doelgroep? Start dan met Instagram Shopping! De helft van deze generatie heeft zich al laten inspireren door sociale media bij de aankoop van een product.
Waarom verkopen via Instagram Shopping?
Meer overtuiging nodig? Instagram geeft je de kans om mensen over de hele wereld te bereiken! Jouw producten kunnen in enkele momenten de aandacht trekken van potentiële kopers. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.
Directe verkoopmogelijkheden
Een groot voordeel van Instagram Shopping is dat kijkers je producten direct kunnen kopen. Ze zien iets dat ze leuk vinden en kunnen meteen doorklikken naar het product. Je verhoogt daarmee de kans dat ze iets van jou kopen.
Persoonlijk contact met klanten
Instagram is ook een plek om te praten met je volgers en klanten. Dit helpt om een sterkere band op te bouwen. Ze kunnen vragen stellen en direct reacties krijgen, wat vertrouwen opbouwt.
Vergroot je naamsbekendheid
Laat Instagram-gebruikers jouw producten ontdekken. Door kwalitatieve posts te plaatsen, hashtags slim te gebruiken en jouw producten te taggen, kun je gebruikers inspireren jouw producten aan te schaffen! ook vergroot je hiermee het bereik van jouw bedrijf.
Eenvoudig delen op meerdere platforms
Je kunt je Instagram posts gemakkelijk delen op andere sociale media, zoals Facebook. Dit vergroot je zichtbaarheid en kan je helpen om meer klanten te bereiken zonder extra moeite.
Instagram Shopping geeft je niet alleen een platform om je producten te verkopen, maar ook de kans om Instagram-gebruikers jouw producten te laten ontdekken. Ben je er klaar voor om te starten met Instagram Shopping?!
Webshop koppelen aan Instagram
Met ons stappenplan kun je jouw producten aan Instagram toevoegen. Je volgt deze stappen:
Stap 1: Zorg voor een Instagram Bedrijfsprofiel. Begin met het omzetten van je Instagram-account naar een bedrijfsprofiel als je dat nog niet hebt gedaan. Dit is nodig om toegang te krijgen tot verkoopfuncties. Ga naar de instellingen van Instagram, kies ‘Account’ en selecteer ‘Overstappen op professioneel account’.
Stap 2: Koppel jouw Instagram account aan Facebook. Instagram Shopping werkt samen met Facebook. Zorg daarom dat je een Facebook-pagina hebt voor je bedrijf en koppel deze aan je Instagram-account. Dit doe je in de Meta Business Suite onder Accounts en dan Instagram-accounts.
Stap 3: Activeer Instagram Shopping. In het Handelsbeheer van Facebook kun je aan de slag gaan met jouw winkel activeren. Controleer ook of jouw account voldoet aan de voorwaarden van Instagram.
Stap 4: Upload je producten. Jouw producten moeten beschikbaar zijn in een webwinkel, zodat klanten op jouw website hun aankoop kunnen voltooien. Met onze webshopsystemen klik-en-sleep je gemakkelijk een webwinkel in elkaar. Je kunt WooCommerce (een plugin voor WordPress) uiteraard ook gebruiken en koppen met Instagram. Bij Vimeva leveren we uiteraard ook uitgebreide webshops op Prestashop. Dat is een webshopsysteem dat gratis te gebruiken is en uit te breiden met allerlei extra mogelijkheden waardoor we het volledig kunnen aanpassen aan de behoefte van jouw bedrijf.
Stap 5: Koppel je webwinkel aan Instagram. Neem je een webshop bij ons af? Dan koppelen we uiteraard graag je webshop aan Instagram! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Nu ben je er klaar voor om jouw producten te taggen in jouw Instagram posts!
Succesvolle posts maken voor Instagram Shopping
Hoe maak je een post die niet alleen de aandacht trekt, maar ook zorgt voor aankopen? We geven je onze beste tips om jouw product succesvol in de spotlight te zetten.
Kies de juiste afbeelding
Het succes van je post begint bij de afbeelding. Kies een foto die helder, scherp en visueel aantrekkelijk is. Met deze gratis bewerkingsprogramma’s kun je jouw foto makkelijk bewerken.
Zorg er ook voor dat het product goed zichtbaar is. Actiefoto’s waarin het product wordt gebruikt, of sfeerbeelden die de lifestyle rondom het product tonen, werken vaak goed om de interesse te wekken.
Schrijf een aansprekende tekst
Een goede tekst kan de lezer overtuigen op het product te klikken. Vertel bijvoorbeeld een verhaal over het product. Leg uit welk probleem jouw product oplost. Of schrijf in 1 zin wat jouw product geweldig maakt. Wist je dat AI (artificial intelligence) jou kan helpen met het schrijven van teksten?
Plaats jouw post op het goede tijdstip
Instagram’s algoritme geeft voorkeur aan posts die snel na publicatie veel interactie ontvangen. Door je posts te plannen rond tijden wanneer je volgers het meest actief zijn, vergroot je de kans dat je posts gezien worden. Je kunt deze tijden vinden in de Instagram Statistieken onder het tabje Volgers. Onderaan lees je wanneer jouw volgers het meest actief zijn op Instagram.